Dakari rallil vääris erilist tähelepanu Leedu autosportlane, maastikusõidu entusiast ja Baltimaade sertifitseeritud Land Roveri instruktor Karolis Raišys. Oma riiki esindas ta raskel katsumusel ainulaadse autoga: 1978. aasta Defender 109 Station Wagoniga. Raišyse teekond tänavusele Dakarile oli täis katsumusi, kuid juba esimeste läbitud võistluspäevade tulemused näitasid, et kõrge koht klassikaliste autode võistlusklassis on saavutatav. Finišisse jõuti aga lausa poodiumikohal, tulles rallil kolmandaks. Saudi Araabia kõrbetes võistlesid mootorisportlased 47. Dakari rallil alates 3. jaanuarist kuni 17. jaanuarini.
Leedu autosportlane ja Briti autode pühendunud entusiast Karolis Raišys soetas 2024. aasta suvel ligi 50 aastat vana maasturi 109 Station Wagon. Rootsist toodud auto vajas Dakari ralliks täielikku taastamist. Raišys on sertifitseeritud Land Roveri vaneminstruktor Balti riikides ja tema jaoks on see auto tükike Dakari ralli ja Defenderi ajalugu.
Karolis Raišys ütleb: „Paljud ütlesid, et sellist autot pole võimalik Dakari ralliks piisavasse töökorda saada, aga me tõestasime vastupidist. Tänapäevase Defenderi eelkäija tegi ajalugu. Unistasin kogeda sama seiklusvaimu nagu esimesed Dakari rallil osalejad, teadmata, mis asub järgmise liivaluite taga. Teekond kujunes visaduse ja meeskonnatöö sümboliks. Me saime hakkama kõrbes sõitmise ja auto remontimisega. Sõites, luidetesse kinni jäädes, jahutusvedelikku otsides ja muid probleeme lahendades tekkis tõeline side. Jutt ei käi ainult autost. See oli lugu sõprusest ja selle ettevõtmise käigus tekkinud vastastikustest sidemetest, mis veensid, et suudame kõike. Kui sul on idee ja meeskond, kes usub sinu eesmärki, on kõik võimalik. Dakari ralli polnud lihtsalt võistlus, vaid seiklus, mis meid kõiki ühendas. Dakari rallil oli iga kilomeeter katsumus, kuid ralli polnud ainult spordisündmus, vaid ka üleilmne kokkutulek, kus jagati lugusid ja kogemusi ning tekkis laiem kogukond.“
Dakari katsumuseks valmistati Rootsist toodud maastur ette vaid ühe kuuga, läbides põhjaliku ümberehituse. Kuigi tänapäevase veermiku kasutamine oleks olnud lihtsam, nõuavad Dakari ralli klassikaliste autode võistlusklassi reeglid, et sõiduk oleks originaalne. Monumentaalsetes mõõtmetes taastamine tehti Vilniuse automuuseumi töökojas, kus auto kallal töötas pühendunud meeskond.
Raišys seisis veendunult kaasaegse Defenderi kauge eelkäija autentsuse säilitamise eest ja oli vastu igasugustele muudatustele, mis võiksid auto klassikalist iseloomu rikkuda. Varuosade hankimine kogu Euroopast oli vaevanõudev. Algne mootor asendati hästi tuntud Roveri V8-ga, asendamise põhjuseks oli jõuallika võimsus, kerge kaal ja töökindlus. Karburaatorid hankis võistlejatele üks Leedu klassikaliste autode entusiast, kes need töökotta lausa südaööl kohale toimetas.
Dakari rallil tuli autodel läbida kõrbes üle 400 kilomeetri ilma tankimata, mistõttu kütusesüsteemis tehti seda silmas pidades uuendusi. V8 mootori suurt kütusekulu arvestades valmistati eritellimusel teine kütusepaak, mis paigaldati sõiduki alla.
Tähelepanuväärne on ka asjaolu, et Raišys ja tema kaardilugeja Ignas Daunovicius võistlesid rallil mehaanikuteta ja piiratud hulga varuosadega.
Raišys ja kaardilugeja Ignas Daunoravicius hindasid Dakari rallil võistlemist oma senise karjääri suurimaks katsumuseks. Nad teadsid, et halastamatu kõrb paneb proovile nii sõiduki kui ka nende endi vastupidavuse. Kogu ettevõtmine oli tähelepanuväärne lugu visadusest, meeskonnavaimust ja armastusest ajaloolise auto vastu.
Klassikaliste autode võistlusklassis võistlemine oli Leedu autosportlasele nagu tagasipöördumine Dakari ralli juurte juurde. Katsumustest hoolimata jäi meeskond vankumatuks oma unistuste elluviimisel.
Numbri 774 all võistelnud Raišyse ja tema kaardilugeja Daunoviciuse algne eesmärk oli ralli finišisse jõuda, austades nii Dakari ajaloolist ja inimlikku vaimu. Eesmärk täideti suurelt – ralli esimeste kiiruskatsete järel sõideti juba esikümnes, lõpuks tõusti klassikaliste autode võistlusklassis poodiumi kolmandale astmele.
Leedu võidusõitja Karolis Raišys on Briti autode pühendunud entusiast. Tema kirg sai alguse Lotuse margist, järgnesid klassikalised MG marki autod, millega ta rallidel võistles. Siis nihkus Raišyse fookus Jaguarile, mis aitas tal kindlustada võidu mainekal Monte Carlo rallil.
Dakari ralli õhkkond polnud Raišysele võõras. Ta tegi kaasa 2024. aasta Dakari ralli, sõidutades Leedu ajakirjanikke moodsa Defenderiga. Võisteldes soovis ta ühtlasi jäljendada ralli pioneeride kogemust aastast 1979.
109 Station Wagoni ajalooline tähtsus on vaieldamatu. Esimesel Dakari rallil võitsid kaks Prantsuse venda sama mudeliga, demonstreerides klassikalise 109 Station Wagoni vastupidavust ja erakordsust. Defender on ajast aega sümboliseerinud enamat kui lihtsalt tehnoloogiat, see esindab kultuuri, mis ühendab seiklejaid ja unistajaid.