Suvine pärastlõuna Vilniuses. Kaks sõpra istuvad tumedasse maasturisse, tangivad paagi täis ja võtavad suuna Klaipėda poole. Rooli keerab kogenud Leedu rallipiloot Karolis Raišys. Väike kott asjadega ja kohvitermos näivad viitavat tavalisele väljasõidule, nagu neid ikka nädalavahetuseti ette võetakse. Siiski pole see reis tavaline. Uue Defenderi sappa on haagitud autode transportimiseks mõeldud järelkäru, sest tuntud võidusõitja Karolis Raišys asub teele Rootsi, et tuua koju oma äsja ostetud legendaarne Land Roveri maastikuauto, mille soetamist ajendasid tema lapsepõlveunistused.
Sõiduk, mis Rootsi ääremaal eelmise omaniku Andrease garaažis uut omanikku Karolis Raišyst ootab, on tänapäevase Defenderi karismaatiline eelkäija – seikluseotsijate, maastikuvallutajate ja maadeavastajate ikoon. See pole lihtsalt auto, see on legend ratastel. Alates 1948. aastast on nende off-road’i tšempionite rattad läbinud kõikvõimalikke paiku maailmas, transportides teadusekspeditsioone, aidates maastikul edeneda kuulsa maastikusõidu Camel Trophy meeskondadel või lihtsalt teenides truult romantilisi seiklusjanuseid inimesi. Näiteks läbisid Oxfordi ja Cambridge'i üliõpilastest koosnevad meeskonnad ratastel ligi 30 000 kilomeetrit, reisides eelmise sajandi keskel Londonist Singapuri
Defenderid on tugevad ja võimsad sõidukid, usaldusväärselt liivas, kividel või mis tahes muul pinnasel. 4x4 ikoonid on võlunud ka Hollywoodi staare ning neid armastas kuninganna Elizabeth II kogu oma elu jooksul. Defenderid on osalenud paljudes filmides, päästes näiteks James Bondi rohkem kui korra täbarast olukorrast. Ükski Punase Risti humanitaarmissioon pole neile maastikuautodele liiga keeruline, mistõttu kutsutaksegi Defendereid ka maastikusõidu kuningateks. Tänapäeva maastikusõidu huviliste jaoks on Defender kaasaegse inseneritöö ime, võimekuse ja keerukuse tunnustatud kombinatsioon, mis ületab vaevata kõik takistused ning pakub juhile uskumatut sõidumugavust maanteedel ja linnatänavatel.
„Minu igapäevaelu keerleb sportautode maailmas, kuid mind tõmbab alati kõik, millel on sügavad juured, legend. Ajalugu. Lehitsesin lapsena vanu ajakirju ja nägin seal autosid, mis kandsid katuseraamidel kanuusid ja jalgrattaid. Või seisis fotol rivi täpselt ühesuguseid džiipe, valmis asuma teele kohtadesse, kuhu inimjalg harva astub. Olen alati tahtnud maailmas ringi sõita,“ ütleb Baltimaade ainus sertifitseeritud Land Roveri vaneminstruktor Karolis Raišys. Koostöö legendaarse Briti autotootjaga andis talle suurepärase võimaluse pühkida tolm vanalt unistuselt.
Tänavusel Dakari rallil sõitis Leedu rallipiloot Karolis Raišys Defender 130 maasturiga, olles autojuhiks ajakirjanikule, kes vahendas hetki maailmakuulsalt võidusõidult. Karolis Raišys tunnistab, et see kogemus tõstis esile nii Defenderi uskumatuid tehnilisi võimeid kui ka inspireeris teda ennast veelgi rohkem saavutama. Tundus, nagu ärkasid lapsepõlves lehitsetud ajakirjade pildid ellu – ainult selle vahega, et nüüd oli võidusõitja ise legendaarse maastikuässa roolis, pistes rinda raske Dakari ralli liivaga.
Ja nii hakkas Karolis Raišys mõtlema sõidukist, mis vastaks tema enda seiklusjanule ja kirele Briti autode vastu ning millega sõitmine annaks ihaldatud adrenaliini. Karolis Raišysele jäi silma, et esimesel, 1979. aasta Pariis-Dakari rallil osales Land Rover Series 3, millest kujunes sümbol maastikusõidu austajatele üle kogu maailma. „Nüüd oli mul siht selge. Ma mõistsin, et mul on vaja just seda konkreetset mudelit, sest see sobib täiuslikult sellega, kes ma täna olen ning täidab mu soovi olla seotud ajalooliste sõidukitega,” ütleb võidusõitja.
Nüüd on Karolis Raišys teel oma legendaarset maastikusõidukit koju tooma. Ta ostis sõiduki kohe, kui nägi kuulutust, ega hakanud seda isegi eelnevalt üle vaatama. Vahepeal sekkusid ettenägematud asjaolud, mistõttu Karolis Raišys tegi sõbraga koos sissemaksu. „See auto hakkab sulle meeldima," kinnitas sõber napisõnaliselt. Ostetud 1978. aasta mudel kuulub eakale rootslasele, kes on Karolist nüüd juba mitu kuud kannatlikult oodanud. Karolis Raišys otsustas ostule ise järgi sõita ega kaalunud üldse sõiduki transportimist autosid vedaval veokil. „Mind ei huvita hunnik metalli, ma ostan ajalugu. Ma tahan sellest ajaloost osa saada, olla ka ise osa selle maastikuauto ajaloost,” selgitab Karolis.
Reisile asus ta kõige värskema põlvkonna Defenderiga – autoga, mille tehnilist poolt ja sõidumugavust tunneb ta nagu oma viit sõrme. Pikkadel maanteekilomeetritel polnud ta seda veel katsetanud. Seega said Karolis Raišyse jaoks kokku ajalugu ja kaasaegne uuenduslik sõiduk. Legend ja selle tänane kehastus. Eelkäija ja noorim järeltulija. Täiuslik paar, mõtiskleb Raišys, „Kaasaegne Defender on sellisteks reisideks ideaalne. Rääkimata sellest, et mulle on väga oluline, kuidas auto välja näeb ja millised seosed tekivad. Nii et mulle tähendab see kahe auto tandem palju enamat, kui lihtsalt kahte autot,” sõnab Karolis Raišys. Tänapäevase Defenderi ja tema eelkäija ühine teekond oli korraga nii etendus maanteel kui ka seikluste ja uute tutvuste algataja, köites kaasliiklejate pilke, jutustab Raišys pärast naasmist.
Sõber, kes Karolis Raišyse ostetud autoga esmalt tutvus, hoiatas kohe: ainuüksi sõidukini jõudmiseks läheb vaja Defenderit, kuna müüja elab Rootsi kauges piirkonnas, kus on kruusateed.
Diiselmootoriga 3-liitrine, 6-silindriline, 250 hj Defender 250 sai ülesandega laitmatult hakkama. Haagist, olgu see tühi või koormatud, pukseeriti pingutuseta – see tundus praktiliselt kaalutu. „Tootja viimistletud pukseerimissüsteem toimis suurepäraselt. Auto suudab vedada kuni 3,5 tonni ja teeb seda täiesti ideaalselt. Märkimisväärne on seegi, et meie käsutuses polnud sugugi Defenderi kõige võimsam versioon,” räägib kogenud juht Karolis Raišys.
„Koduteele asudes otsustasime kolleegiga pikendada teekonda üle Rootsi mägede ja küngaste, uudistades maastikuradu ja väikelinnu lihtsalt sõidurõõmu pärast. Teekonnal juhtus tähelepanuväärseid kokkusattumusi ja kohtumisi: näiteks kohtasime kunstigalerii omanikku, kes oli koos abikaasaga rännanud palju Aafrika metsikus looduses, sõidukiks Station Wagon, ehk teine ajalooline Defenderi versioon. Nähes Defenderit sõitmas ja vedamas vana Land Roveri mudelit haagisel, tekitab vaatepilt inimestes palju seoseid. Rootsi teedel sõites, praami oodates ja Leetu tagasi jõudes sain palju sooje pilke, sõnumeid ja tervituseks vilgutati tulesid. See on tõeliselt imeline tunne,“ naerab kogenud võidusõitja Karolis Raišys.
Raišys ei varjagi – auväärses eas Land Rover on talle puhtalt emotsionaalne ost, millega algab seiklus tundmatusse. Olles müüjaga telefonis vaid paar lauset vahetanud, küsimata neid tuhandet küsimust, mida ta tavaliselt autot soetades küsib, sõitis ta oma unistusele Rootsi pärapõrgusse järgi, teadmata, kas sõiduk üldse koos püsib. Kahtlused kadusid kohe, kui ta Land Roveri omaniku Andrease sissesõiduteele keeras. „Nägin maja kõrvale pargitud alati valmis Discoveryt ja igapäevast Range Rover Evoque'i, minu tulevane vanake oli pandud hoolikalt garaaži varjule. Samal ajal, kui omaniku kass nimega Rover mu jalgade ümber keerutama asus, mõistsin, et olen jõudnud õigesse kohta,“ ütleb Karolis Raišys naeratades.
Peagi sai selgeks, et vaevalt oleks Karolis Raišys saanud soovida enamat. Land Roveri margi innukas fänn Andreas ei otsinud oma armastatud autole suvalist ostjat. Ta tahtis, et sõiduk satuks asjatundlikesse kätesse. Koos leedulasi külalislahkelt vastu võtnud abikaasa Mariaga andsid nad meresinisele autole lisaks üle ka selle uskumatu ajaloo.
Enne nende perega liitumist kuulus auto Rootsi väikelinna omavalitsusele ja oli hiljem ühe taluniku kasutuses. Andreas püüdis autot igapäevaseks kasutamiseks üles vuntsida, kuid toona seisid nad abikaasaga silmitsi raskustega, nimelt maadles Andreas tõsiste tervise- ja rahaprobleemidega. Auto tuli maha müüa ja selle ostis üks jahimees. Maria, kes oli pere ainus palgateenija, nägi, kuidas tema abikaasa auto müüki tõsiselt läbi elas. Maria tegi julge otsuse, soetas Discovery, varustas selle mugavalt ning viis oma abikaasa reisile mööda maailma. See otsus aitas pere taas jalule: haigused taandusid, sissetulek taastus ja elurõõm tuli tagasi. Ühel nädalavahetusel ajalehte sirvides märkasid nad Land Roveri müügikuulutust.
Lähemalt uurides selgus, et fotol oli just see auto, mille nad olid kunagi jahimehele müünud. Samal hetkel pakkisid nad asjad ja sõitsid autole järgi. „Land Rover teenis neid veel palju aastaid ja täna, kuigi mitte ideaalses korras, on sõiduk endiselt töökorras,” jutustab Karolis Raišys vaimustusega.
Kui auväärne veteran uue Defenderi järelhaagisele sõitis, köitis pinev stseen jäägitult kõigi tähelepanu.
„Ma ei suutnud silmi pöörata. Keegi märkis, et justkui pojapoeg viiks vanaisa maailma vaatama. Tõesti liigutav. Ma olen kuulnud ohtralt lugusid nende autode kuulsast disainist, kuid nüüd oli mul võimalus oma silmaga veenduda, kui uskumatult palju kaasaegse Defenderi disainielemente on pärit tema auväärselt eelkäijalt. Alumiiniumist kere, tuled külgmistel poritiibadel, niinimetatud alpituled, iseloomulikud piklikud aknad, mis parandavad nähtavust järskudes kurvides mägiteedel. Legendaarne minevik, mis on leidnud oma koha uute tehnoloogiate ajastul,” vaimustus Leedu võidusõitja Karolis Raišys.
Uues Defenderis on esindatud ka kõik maastikusõidu omadused, mille poolest need Land Roveri maasturid on pälvinud erakordse tuntuse. Tuleb tunnistada, et autotootjatel õnnestub tänapäeval harva oma uudismudelitesse lisada võrreldavaid maastikusõidu omadusi. Näiteks tõelise maasturi olulised omadused on täiendav jõuülekandemehhanism, mida tavaliselt nimetatakse lihtsalt aeglustiks, ja telgede lukustus. Vanal mudelil on nende käsitsemiseks loodud keerukas hoobade süsteem, uues Defenderis käib kõik ühe nupulevajutusega. Tänapäeva Defenderit eristab eelkäijatest mugavus – olid ju need autod pikka aega funktsionaalsuse meistriteosed, kestvusradadel võrreldamatud. Legendaarseks saanud maastiku läbimise võime ja praktilisus pole kuhugi kadunud, kuid tänapäeva Defenderisse on lisandunud uuendusi ja tehnoloogiad, milleta pole võimalik luksusautot ette kujutadagi. Näiteks eelkäijatele iseloomulikust raamikonstruktsioonist loobuti, et teha sõit veelgi mugavamaks.
Karolis Raišys märgib, et reis Rootsi oli kui lõõgastav puhkus: ei ainsatki ebamugavust, see-eest kogunes aga meeletult muljeid.
„Mulle väga meeldis reisida kahe autoga nii, et üks vedas teist sabas, sest selline reisikorraldus säästis mind vanade autodega pikal teel paratamatult kaasnevatest ebamugavustest,“ tunnistab Karolis Raišys, kes muidu jumaldab vanade autodega sõitmist. Uue Defenderiga on mugav sõita, vedades samal ajal järelhaagisel pilkupüüdvat legendi. Imeline kombinatsioon uuest ja vanast, mis võtab hingetuks. „Täiuslik reis, võiksin niimoodi sõitma jäädagi, sisseostu haagiselt võtmata,” naerab võidusõitja.
Karolis Raišysel on siiski suur unistus: jõuda soetatud vanasõidukiga tagasi Land Roverite legendi sünnikohta. Dakari ralli on just see, mida vaja: liikumine maastikul, tüürides eesmärgi poole kõige keerulisemates tingimustes, ümbritsetuna liiva-, tolmu- ja seikluse pilvedest. Karastunud võidusõitja ja maastikusõidu legend, mis on nüüdseks sõitmas oma viiendat kümnendit, seisavad peagi silmitsi kartmatule tandemile sobiva seiklusega – põneva väljakutsega Dakari ralli luidetel.
Kõigi Defenderi versioonidega tutvumiseks ja maastikusõidu, reisimise ja avastusretkede kogemiseks omal nahal, kutsub Karolis Raišys teid Land Roveri ametliku esindaja autosalongi - NIMI / AADRESS / KONTAKTID.