Uue aasta esimestel päevadel antakse start Dakari rallile, mille ametlikuks autopartneriks sai värskelt Briti seiklusmark Defender. Alates 2026. aastast aga tuleb maailma kõige karmimal maastikurallil starti Defenderi tehasemeeskond. Kuid Defender on võistlusautode seas juba 2025. aasta rallil. Klassikaliste autode entusiast ja võidusõitja Karolis Raišys Leedust läheb tuleva aasta jaanuaris Dakari rallil starti ühe kõige vanema võistlusautoga stardijoonel, kuid ta ei tee kaasa põhiarvestuses. Karolis Raišys stardib Dakar Classicu kategoorias ja tema võistlusautoks on Defenderi eelkäija, mille teenistuslehel jookseb juba viies kasutuskümnend.
Ajalooliste autode entusiast Raišys jääb enda kirele truuks, valmistades Dakari võistluseks ette ühte kõige vanemat võistlusautot. 1978. aasta 109 Station Wagon läheb koos teiste osalejatega vastu raskele katsumusele.
Nimelt saavad Dakar Classicu kategoorias kaasa teha ainult need mudelid, mis on osalenud Dakari rallidel alates esimesest võistlusest kuni korraldajate määratud aastani. „Valisin tänase Defenderi kauge eelkäija, sest just seda mudelit kasutasid kaks Prantsuse venda esimesel Dakari rallil 1979. aastal. Nende lugu on mind lapsepõlvest peale kõnetanud. Siin peitub Defenderi olemus – ekspeditsioonid ja seiklusvaim.“
Karolisele tähendab rallidel osalemine kogemuste ja emotsioonide kogumist, auto on eelkõige tööriist mälestuste loomiseks. 2025. aastal on Dakar Classicu starti oodatud sõidukid, mis on valmistatud hiljemalt 2005. aastal. Enamik konkurente valib suhteliselt kaasaegse sõiduvahendi, nagu Mitsubishi Pajero või Toyota Land Cruiseri, mis on suhteliselt kiired ja vanematest sõidukitest hõlpsamini juhitavad. Leedukas Raišys pole aga nendest variantidest huvitatud, eelistades seikluslikumat lähenemist.
Defender on üks ikoonilisemaid Briti autosid, mille legendaarsus ulatub I seeriast 1948. aastal kuni tänapäevaste mudeliteni. Hiilgava ajaloo osa on ka sõiduki väljapaistvad omanikud: näiteks kuninganna Elizabeth II, Winston Churchill ja telemees ja loodusuurija David Attenborough, kes kasutas seda oma ekspeditsioonidel.
„Minu idee on taasluua esimeste Dakari rallide meeleolu – seiklused ja metsikud teekonnad. Toona valmistuti Dakari ralliks sisuliselt üleöö ning tasakaal võidusõidu ja avastusretke vahel oli täiesti teistsugune kui tänapäeval. Osalejad seiklesid läbi tundmatuse. Tänasel kiire interneti ajastul on hästi teada, mis ees ootab.“ Karolis tahab tundmatusse seiklemise tunde tagasi tuua ja vana Defender on siin hea abimees. „See võib üllatada, nõuda igal õhtul remonti, aga tõotab unustamatut seiklust,” kirjeldab leedu autosportlane oma romantilist vaadet võistlusele.
Kümnekonna aasta eest Leedu rallimeistriks tulnud Karolis Raišys (kaherattaveoliste autode arvestuses) tegelebki nüüd klassikaliste autode võidusõiduga. Ta on seitse korda teinud kaasa mainekal Monte Carlo Historique rallil, võitnud seal Jaguari mudelitega vanimate autode kategoorias kahel korral ja saavutanud mitmeid poodiumikohti.
Karolis Raišys on Leedu autospordis hästi tuntud, kuid ka mitmed eestlased on temaga koos autorooli keeranud. Ainsa sertifitseeritud Defenderi vaneminstruktorina Baltimaades juhib ta sageli maastikusõidu koolitusi, mida korraldavad Defenderi esindajad Eestis ja ka Lätis.
Dakar Classic on täppissõiduvõistlus. Osalejad peavad läbima raja korraldajate määratud ideaalse kiirusega, jõudes määratud punktidesse sekundi täpsusega. Liiga vara või liiga hilja kontrollpunkti läbinutele määratakse karistus ja võidab kõige vähem karistuspunkte kogunud meeskond.
Raišys valdab seda võistlusformaati hästi, ta on saavutanud märkimisväärseid tulemusi Euroopa suurtel klassikaliste autode rallidel. Dakar on aga sootuks teistsugune väljakutse, kui kihutada Jaguari sportautodega kitsastel ja ohtlikel mägiteedel Euroopas. Lisaks õige tempo hoidmisele peavad võistlejad Dakari rallil liikuma asimuudi järgi ja maastikul kiirelt vastu võtma otsuseid, millest võib isegi sõltuda elu.
Maastikukatsed ja võimalikud üllatused, mis vanematel sõidukitel varuks, Raišyst ei hirmuta. Tegelikult näeb ta neid osana seiklusest. Tema suurim väljakutse seisneb klassikalise Defenderi ralliks ettevalmistamises. Ta ostis töötava sõiduki Rootsist ja tõi selle moodsa Defenderi sabas järelkärul Leetu, kuid auto nõuab siiski märkimisväärselt tööd.
Defenderit Dakari kurnavateks oludeks ette valmistades ei jäta võidusõitja meeskond midagi kahe silma vahele. Restaureerimine hõlmab originaalosade hankimist, mis on ühtlasi austusavaldus sõiduki pärandile, ja kaasaegsete tehnoloogiate kaasamist jõudluse parandamiseks. Kogu hoolikas protsess väljendab meeskonna ja Karolise kirge klassikaliste autode vastu.
Auto ette valmistamine piiratud aja jooksul on nagu omaette ralli. Iga detail peegeldab sügavat armastust Defenderi ja selle ajaloo vastu. Töökoda pulbitseb ootusärevusest ja meeskond töötab väsimatult, et auto järgmiseks peatükiks ellu äratada.
„See on minu jaoks midagi enamat kui lihtsalt auto – see on killuke ajalugu. Ma tahan olla osake selle auto loost,” kõlab Raišys moto, oodates kannatamatult kõrberalli starti 1978. aasta 109 Station Wagoni roolis. Tema teekond Defenderiga algas ammu enne Dakari rallit ja kulmineerub austusavaldusega nende imeliste sõidukite ajaloole, segades nostalgiat uute seiklustega.
Legendaarse maastikuvõimekusega Defender lõi pärandi, mis inspireerib ka aastakümneid hiljem. Peaaegu 70 aasta jooksul on mudelit korduvalt uuendatud, tugevdades selle mainet sõidukina, mis saab hakkama ka kõige keerulisemates oludes. Tänapäeval ühendavad kaasaegsed Defenderi mudelid vastupidava võimekuse luksusega, andes klientide kasutusse täiustatud mehaanilisi ja elektroonilisi süsteeme koos kaasaegsetele standarditele vastavate hübriidjõuallikatega.